Saya ni bukannya pandai sangat ilmu agama, tapi apa yang orang tua-tua cakap tu saya memang ikut gak.. Lagi-lagi kalau nenek saya yang bagi nasihat, katanya tak elok letak anak patung kat rumah, lagi-lagi yang menyerupai manusia... kira patung yng sebijik macam manusia ni.. faham-faham sendirilah patung jenis camana.. apa sebab dan patang larangnya tidak pulak saya diberitahu.
Benarkah Haram menyimpan patung, perhiasan & lukisan di rumah |
Macam-macam cerita pulak yang saya dengar tentang patung-patung ni.. cuma saya ni jenis kurang percaya kepada cerita-cerita yang bagi saya hanya mistik tanpa penyampaian bukti nyata... Akhirnya saya menemui fakta dan jawapan berkaitan hukum meletakkan patung perhiasan dan lukisan di dalam
rumah yang disiarkan di dalam Majalah Al-Ustaz penulisan oleh Dr. Hj. Zahazan
Mohamed.
=======================================================================
Patung Unsur Syirik
Apa hukum meletakkan
patung perhiasan dalam rumah? Di rumah saudara saya terdapat banyak perhiasan
dalaman berbentuk patung yang dibelinya dari luar negara yang dilawati sebagai
kenangan.
Jawapan: Antara adab menghias rumah ialah tidak dibenarkan wujudnya
unsur-unsur syirik seperti patung. Bahkan Rasulullah pernah melarang hal ini dalam pesanannya kepada
Aisyah dengan maksudnya :
“sesungguhnya malaikat tidak akan masuk ke rumah yang di dalamnya
ada patung” (Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
=============================================================
Patung Nabi Sulaiman
Namun menurut saudara
saya itu, al-Quran sendiri membenarkannya sebagaimana patung-patung yang dibuat
untuk Nabi Sulaiman
Jawapan: Berkaitan dengan patung yang terdapat dalam pemerintahan
Nabi Sulaiman, ada baiknya jika kita bincangkan ayat berkenaan supaya terhindar
silap faham.
Firman Allah mafhumnya : “Golongan jin itu membuat untuk
Nabi Sulaiman apa yang ia kehendaki berupa bangunan-bangunan yang tinggi, tamathil(patung
atau gambar) dan pinggan-pinggan hidangan yang besar seperti kolam serta
periuk-periuk besar yang tetap di atas tukunya. (Setelah itu kami perintahkan):
‘Beramallah kamu wahai keluarga Dawud untuk bersyukur!” Dan sememangnya sedikit
sekali antara hamba-ku yang bersyukur.” (Surah Saba’: 13)
Tafsiran Ulama
- 1Memang benar
patung ataupun gambar dibenarkan dalam syariat Nabi Sulaiman. Namun amalan
ini diharamkan dalam syariat Nabi Muhammads.a.w.
- 2Patung ataupun
gambar yang dimaksudkan hanya merujuk kepada sesuatu yang tidak memiliki
roh seperti pokok, laut dan pemandangan
bukannyahaiwan ataupun manusia
Tafsiran Pilihan
Dengan pentafsiran kedua ini, maka syariat Nabi Sulaiman menyamai syariat
Nabi Muhammad s.a.w. Bahkan hal ini selari dengna realiti dakwah para nabi
sejak zaman berzaman iaitu menghalang manusia daripada menyembah patung
berhala.
Perhatikan ucapan Nabi Ibrahim yang dirakamkan dalam al-Quran :
“Ketika Ibrahim berkata kepada bapanya dan kaumnya : ‘Apakah
hakikatnya patung-patung ini yang kamu bersungguh-sungguh memujanya?’” (Surah
al-Anbiya’: 52)
Terdapat banyak hadis yang menekankan pengharaman gambar dan
patung. Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya :
“Sesungguhnya orang yang paling berat seksaannya pada hari kiamat
ialah orang yang membuat ukiran atau memahat patung ini.” (Riwayat al-Bukhari
dan Muslim)
Sabda Baginda lagi dalam kesempatan lain yang bermaksud :
“Sesungguhnya para pelukis ini akan
dikenakan azab pada akhirat. Lalu akan dikatakan kepada mereka:
‘Berikanlah nyawa pada apa yang kamu jadikan ini!” (Riwayat al-Bukhari dan
Muslim)
Apabila ditanyakan kepada Ibn Abbas tentang gambar yang dilukis,
beliau mengatakan bahawa di akhirat nanti Allah akan menyuruh sesiapa yang
melukis gambar yang memiliki roh agar meniupkan nyawa kepada gambar itu,
sedangkan dia tidak akan dapat melakukannya.
Lanjutan itu Ibn Abbas berkata:
“Jika kamu inginkan juga, maka lukislah gambar pokok atau apa jua
yang tidak mempunyai roh”
Berpandukan penjelasan oleh Ibn Abbas ini, harus hukumnya
perhiasan berbentuk lukisan ayat-ayat suci al-Quran, gambar pemandangan seperti
laut, perkampungan, pohon di hutan, sungai dan benda yang tidak bernyawa.
============================================================
Anak Patung
Bagaimana pula dengan
hadis yang menyebut bahawa Aisyah,isteri Nabi pernah bermain
dengan anak patung di dalam rumah tetapi Nabi tidak melarangnya?
Jawapan : Ya, hadis itu sahih riwayat Muslim. Apabila kita mengkaji
lanjut tentang larangan membuat patung dan melukis
gambar makhluk yang mempunyai roh, jelaslah kepada kita bahawa faktor
larangannya kerana perkara ini dibimbangkan menjurus pada kesyirikan dan
pemujaan serta usaha menandingi ciptaan Allah s.w.t.
Unsur ini tidak ada dalam patung permainan kanak-kanak. Menurut
Muhammad Ali al-Sabuni dalam Rawa’i al-Bayan, patung-patung
permainan anak-anak perempuan dibolehkan dalam Islam kerana permainan
seperti ini boleh mengajar mereka cara mendidik anak-anak mereka
kelak. Bahkan dalam hadis lain, Nabi membenarkan gambar atau lukisn pada
bantal, selimut, tempat duduk atau pada tempat-tempat yang tidak dimuliakan.
============================================================
Gambar Keluarga
bagaimana pula hukum meletakkan gambar keluarga di dinding rumah?
Jawapan : Hukum meletakkan gambar keluarga dalah harus dengan syarat :
- 1Tiada
pendedahan aurat. Gambar akan menjadi tatapan umum para tetatu yang
bukan mahram.
- 2Tiada unsur
syirik. Contohnya gambar ahli keluarga yang masih kafir dengan perhiasan
salib pada mereka. Jangan salah faham, gambar mereka itu sendiri tidak
salah.
============================================================
Beza Lukisan Dan Gambar Foto
Kepada boleh berbeza
hukum? Lukisan manusia haram tetapi gambar foto manusia pula dibolehkan?
Jawapan: Gambar yang diambil secara fotografi adalah harus kerana
gambar itu dihasilkan dengan tujuan kenangan. Walhal lukisan pula bertujuan
untuk menyamai atau menandingi ciptaan Allah s.w.t.
Kata Syeikh Muhammad Ali Sais dalam Tafsir Ayat al Ahkam :
“Pengharaman lukisan adalah kerana disebabkan seseorang pelukis
itu berusaha mencipta suatu gambar yang menandingi ciptaan Allah s.w.t”
Hal ini berbeza dengan daripada gambar fotografi yang terhasil
daripada tindak balas cahaya yang mampu dilakukan oleh sesiapa
sahaja. Walhal lukisan hanya mampu dilakukan oleh sesorang yang berkemahiran
sahaja.
Wallahhu a’lam
Sumber : Majalah Al-Ustaz Isu 11
No comments:
Post a Comment