16 September 2014

Pengedar Shaklee Sepanggar, Kota Kinabalu, Sabah : KENALI PUNCA STRES WANITA BERKERJAYA

Sememangnya wanita dilahirkan sebagai seorang insan yang kuat. Tekanan yang postif boleh menjadikan kita lebih berhati-hati, kreatif dan lebih memberikan tumpuan dan perhatian kepada apa yang sedang kita lakukan... Namun, bebanan tekanan yang tinggi dalam jangka masa yang panjang boleh menjejaskan kesihatan kita... Apa lagi kalau bukan serangan penyakit darah tinggi... betul tidak??.. 

Punca Wanita Bekerjaya mudah stres
Bebanan kerja yang melampau punca stres wanita berkerjaya


Tahukah kita apa punca-punca utama yang menyebabka masalah ini terjadi???

WAKTU BEKERJA YANG PANJANG
  • Kerja lebih masa atau "overtime" hanya sesuai dilakukan sekali sekala sahaja dalam tempoh tertentu, bukan setiap hari.. Masalah ini jika dibiarkan berterusan ia akan mengundang keadaan tidak sihat bukan saja terhadap tahap kesihatan kita tetapi juga muu kerja kita.

  • Selain dari itu, kerja lebih masa akan membuatka sistem dalam badan kita terjejas... Ini akan mengakibatkan pelbagai penyakit terutamanya tekanan darh tinggi.
Punca Wanita Berkerjaya Stres
Waktu kerja yang panjang dan lebih masa juga salah satu punca wanita berkerjaya stres


TEKANAN MASA DAN BEBAN KERJA
  • Setiap pekerjaan memang mempunyai bebanan tugasan yang berbeza.. Selalunya ia akan dipengaruhi oeh tekanan dari segi masa atau tarikh luput kerja (deadline) yang perlu di siapkan.. Apatah lagi jika kita mempunyai tanggungjawab lain yang perlu kita selesaikan sebagai seorang wanita yang bakal mengundang kebosanan dan stress.


TEKANAN PERSEKITARAN
  • Tekanan persekitaran juga merupakan ancaman yang menyebabkan kita berasa stress.. Contohnya persekitaran fizikal seperti kualiti udara, pencahayaan, kebersihan, hubungan dengan rakan sekerja dan ruang bekerja boleh memberi kean keatas minda kita... Tidak percaya? Cubalah.. Kalau nak tau, masalah ini akan menjadi lebih buruk apabila kita merasakan tiada penyelesaian untuk mengurangkan tekanan ini.

Ramai yang hanya tahu berkata stress tetapi tidak mengetahui tanda-tanda stress.. Am I right??.. Salah satu tanda-tanda stress ialah jantung kita berdegup dengan cepat, banyak berpeluh, risau dan bimbang, sukar untuk tidur (macam isomnia), hilang selera makan (kenyang fikir masalah kerja, hihihihi), kecewa dan gelisah.. Sebenarnya ada banyak, tapi kalu nak listkan semua, sampai besok entry ni tak abis... huhuhu.


Terdapat dua jenis stress
1. Eustress - Ia adalah stress yang positif
2. Distress - Ia adalah stress negatif


Ramai dalam kalangan kita tidak menyedari bahawa stress atau tekanan kerja sebenarnya merupakan sebahagian daripada penyakit epidermik yang sedang menyerang kita semua terutamanya wania bekerjaya sama seperti saya.. Tugasan dan tanggugjawab berganda sebagai seorang pekerja, ibu dan isteri, adakalanya menyebabkan wanita berhadapan dengan pelbagai masala menyangkut perasaan dan emosi. 

Bolehkah kita mengatasi atau mengurangkan masalah stress ini?? Jawapannya "YA"

Dengan mengamalkan pengambilan supplement B Complex, OsteMatrix dan Omega Guard secara konsisten, InsyaAllah masalah stress kita dapat dikurangkan.

B Complex

Stres wanita Berkerjaya
B Complex Shaklee

Mampu menambah aliran darah ke otak dan melawan tekanan dengan memastikan kesihatan fungsi saraf, sekaligus meredakan sakit kepala, tekanan, kemunrungan dan insomnia

Ostematrik


Atasi Stres
OsteMatrix

Meringankan stres dengan mengimbangi tekanan darah. Ianya juga memelihara denyutan jantung, impuls saraf, penenang saraf, menggalakkan tidur yang selesa, memperbaiki jantung berdebar, gementar, mimpi buruk kesan stres. Malah mampu memperbaiki depresi, mood sewing, sakit kepala dan pitam.

Omega Guard


Atasi Stres Wanita Berkerjaya
Omege Guard Shaklee

Kandungkan EPA dan DHA dalam Omege Guard telah terbukti mempunyai keupayaan untuk menstabilkan emosi dan membantu dalam perkembangan kesihata mental, termasuk kemurungan, tekanan, kebimbangan dan insomnia.


Saya juga wanita berkerjaya...  Bebanan kerja memang sering membuatakn saya stres, tetapi sejak mengamalkan pengambilan supplement ini.. Alhamdulillah.. kini, masalah ini semakin berkurangan.. Dek kerana itu saya berani menulis tentang stres ini untuk berkongsi kebaikan supplement yang saya amalkan sejak 6bula yang lalu.. Mudah-mudahan bermanfaat untuk semua.



With Love,
MamaMia 

No comments: