25 September 2014

BAHAYA! PEMARAH MEROSAKKAN JANTUNG..

Benarkah ketika kita berasa marah, jantung kita akan berdegup secara kencang dan mengepam darah secara tiba-tiba?? Jawapannya "YA".. 


Hal in tentunya tidak baik bagi kesihatan jantung.. Ini kerana jantung merupakan salah satu organ tubuh kita yang terpenting.. Jika jantung kita bermasalah bermakna peredaran darah ke seluruh tubuh kita juga akan tidak normal.

Selain itu, apabila terdapat penyumbatan dalam pembuluh darah kita, maka kerja jantug kita juga akan semakin berat.. Penyelidikan telah membuktikan apabila seseorang itu mrah, badannya akan menjadi lebih responsive terhadap tekanan.. Bila kita berada dalam keadaan tertekan, badan akan menghasilkan hormone tekanan atau dalam nama lainnya, kortisol.

Kortisol ialah satu hormon yang menghasilkan tenaga secara panas bertujuan..
  • ·        untuk tujuan survival
  • ·        meningkatkan fungsi memori
  • ·        meningkatkan ketahanan badan
  • ·        mengurangkan sensitivity terhadap rasa sakit
  • ·        mengawal homeostasis tubuh


Apabila seseorang itu marah, kortisol akan dirembeskan dengan kadar yang banyak melebihi keperluan dan seterusnya membawa kepada kesan-kesan yang tidak kita ingini… Contohnya seperti penyakit tekanan darah dan mempercepatkan process arteriosclerosis iaitu pengumpulan plak lemak pada dinding salur darah.. Ini merupakan punca berlakunya penyakit jantung koronori atau serangan jantung!!

Kebanyakan pekerja yang terlalu bercita-cita tinggi dan terlebih rajin KURANG risiko diserang sakit jantung berbanding golongan yang menyimpan dendam, marah dan menentang secara berselindung… Mereka yang panas baran juga mengalami kesukaran tidur, kurang mengambil ubat, tabiat pemakanan yang teruk, tidak bersenam, kuat merokok dan lebih gemuk.

Terdapat juga kajian yang menyatakan wanita yang “sakit” jantung akibat menanggung kesedihan, manakala lelaki “sakit” jantung dengan kemarahan.. Sama ada ianya benar atau tidak.. Wulahualam! Yang pasti tidak kira wanita atau lelaki, kita tidak harus membiarakn diri tengelam dalam emosi kerana ia boleh merosakkan mental dan organ dalaman terpenting kita iaitu “Jantung”.


TEKANAN DARAH TINGGI DAN STROK AKIBAT MARAH

Apabila seseorang itu marah, maka jantungnya akan berdegup kencang dan darah akan mengalir ke kepala, sehingga orang yang marah dapat terlihat daripada mimik wajahnya yang menjadi merah padam.

Dari sudut kesihatan, marah adalah suatu tindakan yang tidak baik.. Kebiasaannya kita akan menghubungkannya dengan adanya penyakit darah tinggi pada diri seseorang, iaitu seseorang yang mempunyai tekanan darah tinggi cenderung sebagai seorang pemarah.

Semasa mara, jantung kita akan dipacu untuk bernafas dengan cepat kerana jantung harus membekalkan darah ke otak. Apabila pada masa yang sama kita mempunyai masalah kolesterol, maka aka nada pembuluh darah yang tersumbat, maka hal tersebut boleh menimbulkan strok.

Punce kepada masalah jantung dan strok
Punca-punca kepada Masalah Jantung dan Strok

Sehubungan dengan ini, mereka yang mempunyai tahap kolesterol yang tinggi juga disarankan untuk mengambil supplement seperti Phytocol-St untuk menurunkan kadar kolesterol mereka secara semulajadi tanpa menggunakan dadah.


Pemarah merosakkan jantung
Phytocol-ST mampu menurunkan kadar Kolesterol anda
Sterol dan Stanol yang wujud secara semulajadi didalam tumbuhan, buahan, sayuran dan bijirin, bila ditambah kedalam diet akan mengurangkan kadar kolesterol dengan amat ketara sekali.. Sterol dan Stanol yang terkandung dalam Phytocol-St akan bersaing untuk penyerapan dan seterusnya membantu menurunkan tahap kolesterol didalam tubuh.

Sebagai manusia, kita tidak akan mungkin dapat lari dari pelbagai penyakit.. Tetapi kita mampu mengurangkan dan mengatasinya.. Ianya bergantung pada pilihan yang ada pada diri kita.  


WithLove,
MamaMia

No comments: