22 April 2014

SAKIT KEPALA & MIGRAIN PEMBAWA MAUT

Sakit KEPALA...

Siapa yang tidak pernah mengalami sakit kepala?? Saya yakin semua pernah mengalami nya...
 
Migrain


BAGAIMANA SAKIT KEPALA TERJADI ?

Sakit kepala terjadi pada saraf yang terletak di organ-organ wajah melihatkan kulit kepala. Reseptor saraf boleh menganggu disebut NOCICEPTOR yang berpunca daripada ketegangan, stres, hormon dan pembuluh darah yang mengembang

Anda disarankan membuat pemeriksaan doktor jika..

💊 Demam, tegang pada leher, gelisah, penglihatan beindih, lesu dan kebas

💊 Berlakj selepas terjatuh, cedera pada kepala atau terhantuk

💊 Sakit bertambah selepas berehat

💊 Ubat tidak berkesan

Manalah tau anda pengidap MIGRAINE seperti saya 

Sakit Kepala


APA ITU MIGRAIN?

Migrain adalah sakit kepala yang menyakitkan, berdenyut-denyut dan berlangsung antara 4-72 jam sehingga seseorang itu tidak mampu melakukan pekerjaan rutin hariannya. Namun begitu menurut kajian yg dibuat, migrain tidak mendatang kesan jangka panjang yang serius.


APA PENYEBAB MIGRAIN?

Menurut kajian, migrain boleh disebabkan oleh pelbagai faktor. Pada asasnya, apabila berlaku migrain saluran darah akan mengembang dan menguncup menyebabkan kita berasa sakit kepala yang berdenyut-denyut. Migrain boleh disebabkan oleh faktor keturunan. Jika ibu mengalami migrain semasa muda, anaknya juga boleh mengalami migrain.


APAKAH TANDA-TANDA MIGRAIN?

Migraine biasanya menyebabkan rasa sakit kepala berdenyut-denyut (throbbing headache) pada sebelah kepala dan rasa loya. Namun ada juga sakit kepala di kedua-dua belah kepala. Individu yang berlainan mempunyai tanda2 penyakit migrain yg berlainan.

Pergerakan, cahaya, bunyi bising dan bau-bauan boleh memburukkan lagi migrain. Kadang kala seseorang itu boleh merasakan aura, iaitu beliau dapat melihat bintik-bintik, gelombang cahaya atau pancaran2 cahaya di depan matanya. Tangan, bahu dan muka akan menjadi kebas. Ianya berlaku 30 min sebelum sakit kepala.


BAGAIMANA MIGRAIN ITU DIDIAGNOSA?

Selalunya doktor cuba exclude atau mencari kemungkinan2 lain penyebab sakit kepala seperti kerabunan mata, stress atau tidak cukup rehat. Namun begitu doktor akan mengatakan ianya migrain jika :
  1. Anda mempunyi 5 kali atau lebih sakit kepala tanpa aura atau 2 kali sakit kepala dgn aura.
  2. Sakit kepala yg berlangsung 4-72 jam tanpa makan apa2 ubat.
  3. Rasa loya dan mahu muntah, pancaran cahaya dan bunyi menyebabkan sakit kepala bertambah teruk.

BAGAIMANA IANYA DIRAWAT ?

Migrain biasanya dirawat dgn ubat tahan sakit. Ianya boleh didapati di farmasi. Namun jika ianya tidak berkesan, haruslah berjumpa dgn doktor untuk rawatan lanjut. Migrain juga bole diatasi dengan pengambilan supplement dari sumber semulajadi Shaklee. 


JOM kita lihat bagaimana supplement semulajadi Shaklee membantu kita mengatasi Migrain

B Complex Ostematrix

OSTEMATRIX
  • Mengandungi Kalsium, Magnesium dan Vitamin D
  • Kalsium bukan saja untuk membina tulang dan gigi, malah ianya juga membantu menetapkan degupan jantung, menyelesaikan masalha insomnia, membantu pengaliran gizi masuk dan keluar daripada membran, dan  membantu pembekuan darah
  • Kalsium amat diperlukan dalan mempertahankan fugsi saraf, otot serta buah pinggang kita.
  • Magnesium pula amat mustahak dalam mengekalkan metabolisma kalsium. Ia membantu mengelakkan pembuluh darah menjadi kejang, salah satu punca berlakunya migrain.
  • Kajian menunjukkan Magnesium dapat membantu mengurangkan sakit kepala migrain dan mengurangkan kekerapannya berlaku.
  • Vitamin D adalah penting untuk pneyerapan Kalsium. Kalsium tanpa Vitamin D tidak bole diserap oleh tubuh dan boleh menjadi sisa/batu dalam ginjal dan oundi kencing.


B COMPLEX
  • Vitamin B2 (riboflavin) dan Vitamin B6 (Pyridoxine) telah terbukti boleh membantu mengurangkan kesakitan Migrain.
  • Vitamin B yang lengkap dalam B complex Shaklee ini akan turut mengurangkan risiko daripada penyakit seperti tekanan (depresi) dan strok.
  • Pesakit Migrain dinasihtakan supaya cuba mengenali sebab-sebab migrain menyerang pada masa tertentu.
  • Sekiranya berpunca daripada pemakanan, maka ubahlah pemakan, begitu juga dengan perkara-perkara lain seperti gaya hidup.

Mencegah itu adalah lebih baik dari mengubati. Cubalah pertimbangkan pengambilan supplement sebagai salah satu cara  untuk mengatasi masalah migrain yang kita alami kerana yang pasti pengambilan ubat penahan sakit yang bersifat sementara dan berasaskan dadah secara berterusan adalah tidak baik untuk kesihatan jangka panjang.


Jangan malu jangan segan, sila hubungi saya untuk pertanyaan

Mia Dania Salleh


No comments: