26 April 2014

KULIT CANTIK TETAPI TIDAK BERSERI! APA PUNCANYA??

Kulit Tidak Cantik

Rasanya semua yang perlu dibuat untuk kulit cantik, sudah dibuat. Namun, mengapa ia tidak menunjukan hasil seperti yang diharapkan?

Kulit tetap nampak kusam dan tidak bermaya. Dimana salahnya? Kalau begini baik biarkan saja!! 


Ingin Tahu PUNCA-PUNCA Mengapa Kulit Tidak Cantik.

Beberapa kesalahan penjagaan kulit wajah yg kerap dilakukan oleh wanita...

Punca Kulit Tidak Cantik


✖️ Terlebih Membersihkan Muka
Jangan pula berfikiran sudah cukup sekadar membersihkan wajah pada siang hari saja. Setiap kali mencuci muka haruslah diikuti dengan pemakaian pelembab. Penggunaan pencuci muka yg kerap akan menyebabkan kulit wajah kita semakin kering.

✖️ Skrub Kasar
Elakkan penggunaan skrub muka dengan butiran kasar. Membuang sel kulit mati pada wajah tidak sepatutnya menyakitkan. Skrub yang mempunyai butiran kasar boleh menyebabkan irritasi kulit dan liang pori tersumbat.

✖️ Terlebih Jaga, Cetus Masalah Kulit
Terlalu membelai kulit dan menjaga kecantikan akan memberikan kesan negatif pada kulit kita. Ianya akan menyebabkan Kekeringan dan irritasi kulit

✖️ Tidak Cukup Tidur
Tidur yang kurang dari 8jam akan menyebabkan kulit kusam dan wujudnya lingkaran gelap bawah mata

✖️ Tidur Tidak Bijak
Bagaimana cara tidur kita? Tidur secara bijak adalah dengan memberi penekanan pada sarung bantal yg digunakan. Ketika tidur, semua minyak, sel kulit mati, bakteria dan lebihan krim malam akan berkumpul disarung bantal. Pengunaan sarung bantal yang lama tanpa di tukar akan menyebabkan liang pori tersumbat.

✖️ LUPA Tisu Basah
Bersihkan wajah terlebih dahulu dengan tisu basah. Dengan cara ini akan lebih memudahkan wajah utk dibersihkan tanpa perlu untuk mengosoknya lebih kuat semasa mencuci muka

✖️ Ini BUKAN Tepi Pantai
Pemikiran beginilah yang salah. Walaupun tidak ke pantai, penggunaan krim pelindung matahari sangat penting. Gunakan lah krim pelindung matahari yang mempunyai SPF 30 setiap hari sebelum keluar rumah.


Penjagaan kulit secara betul mungkin kedengaran remeh. Ada juga wanita merasakan ianya tidak penting. Ketahuilah, kesan kepada kealpaan itu bukannya boleh dilihat hari ini atau esok? TETAPI dalam tempoh masa yang panjang. Ketika kita menyedarinya, ia mungkin sudah terlambat. Dengan itu, jaga lah kulit wajah kita dengan betul mulai hari ini.



Jerawat Oh Jerawat

Mampukan makanan cegah JERAWAT? Jawapannya TIDAK!! 



Memang benar, tiada satu pun kajian yang dapat menyatakan kaitan yang TEPAT bahawa makanan tertentu mampu mencegah JERAWAT.. Namun kebanyakan pakar kulit masih berpendapat bahawa kita mampu menghalang masalah kulit jika kita mengamalkan diet yang sihat..

Hakikatnya pengambilan makanan yang seimbang memang menyumbang kepada kesejahteraan hidup dan kesihatan diri.  

Kenali 6 NUTRISI Pencegah JERAWAT

Jerawat


Vitamin A
Sumber makanan yang kaya dengan Vitamin A adalah minyak ikan, Ikan salmon, lobak merah, bayam dan brokoli.

Vitamin E dan C

Sumber makanan kaya dengan vitamin C adalah seperti Oren, Lemon, Limau gedang, betik, dan tomato. Manakala Vitamin E pula byk terkandung dlm Ubi kentang, kekacang, minyak zaitun, Avokado, brokoli dan sayuran hijau.

Zink
Sumber zink ada didalam daging, kacang badam, kacang brazil dan bijian gandum.

Asid Omega-3
Terdapat dalam Ikan salmon, Ikan sardin (bukan yg dlm tin tu ya), minyak bijian fleks, kacang walnut, bijian bunga matahari (kuaci) dan kacang badam.

Air
Pengambilan air yang cukup mampu membantu menyingkirkan toksin berlebihan dalam badan yang merupakan salah satu punca kulit kusam dan bermasalah. Air juga penting untuk menghalang process penuaan kulit yang terlalu awal.

Selenium
Makanan yang mengandungi selenium adalah bijian gandum, ikan tuna, salmon, Bawang putih, kacang brazil, telur dan beras perang.

Rasanya kita tidak akan termampu untuk mendapatkan 6 Nutrisi ini dari sumber2 makanan kita setiap hari. Mampukah kita untuk makan lobak merah dan Ikan salmon atau Ikan tuna setiap hari? 


Tapi tidak perlu risau kerana Shaklee telah menghasilkan supplement2 dari sumber makanan SEMULADI ini untuk kita diantaranya..

✔️ Vita-E Complex
Kecantikan Kulit


✔️ Sustained Release Vita-C Plus
Putih Gebu


✔️ ESP Soy Protein Isolate Powder
Atasi Kedutan



Dimana dan bagaimana untuk mendapatkan supplement2 ini? Hubungi saya dengan kadar segera




 

No comments: