28 January 2015

SARAPAN UNTUK LANGSING | KETAHUI 7 PANDUAN SIHAT BERSARAPAN UNTUK KURUS

Sarapan kerap kali diabaikan dek kerana kesibukan aktiviti harian.. Ramai diantara kita yang tidak tahu sebenarnya sarapan itulah yang paling utama untuk tubuh kekal bertenaga dan langsing! Kalau nak tahu, makan banyak ketika sarapan tidak mengemukkan kerana ia akan dibakar sepanjang tubuh kita 'bekerja".

Sarapan Untuk Langsing

So, buat mereka yang kurang gemar atau selalu mengelak daripada makan pagi atau bersarapan bolehlah mengikuti tujuh panduan sihat bersarapan ini. Ianya bukan saja menyihatkan, malah membantu kita untuk kurus!..

1. MAKAN OAT BRAN

  • Kitalah orang pertama  yang akan mengakui betapa tidak sedapnya oat bran, bukan? Ya, memang betul rasanya tidak sedap. Walaupun begitu, ianya adalah sarapan yang 'bijak'. Kajian mendapati serat di dalam oat bran akan membuatkan perut kita kenyang dalam tempoh masa yang lama. Ini akan menyebabkan kita tidak akan tercari-cari apa lagi makanan yang akan kita makan selepas dua jam bersarapan


2. MAKAN 'BESAR'

  • Ketika bersarapan, kita boleh makan banyak. Ini kerana sistem metabolisme kita bertindak lebih efisien ketika waktu pagi


3. LEBIHKAN PROTEIN

  • Makanlah lebih protein ketika bersarapan kerana dengan pengambilan protein pada waktu pagi akan membantu mengurangkan rasa lapar dan hanya makan sedikit selepas itu. Seandainya kita tidak sempat untuk menyediakan sarapan protein, ambil saja minuman mahupun bar protein.


4. BIJIRIN SIHAT

  • Ambillah satu mangkuk bijirin dengan emping yang besar. Kalau makan oat, lebih bagus. Pengambilan semangkuk hidangan oat juga akan memudahkan rasa kenyang berpanjangan. Bagi mengelakkan rasa muak, campurkan bersama ramuan lain seperti epal, strawberi, pisang, kekacang atau coklat.


5. SEDAPNYA TELUR

  • Kajian mendapati makan dua biji telur  pada waktu pagi lebih baik untuk penurunan berat badan secara effective berbanding pengambilan sarapan yang berat tetapi tinggi dengan kalori. Sebiji telur saiz sederhana yang mengandungi 5.5gm protein sangat mengenyangkan. 


6. ROTI BAKAR YANG SEDAP

  • Roti bakar bersama mentega kacang adalah hidangan paling mudah, sihat dan sedap! Jika makan roti bakar mentega kacang, kita akan mudah kenyang. Jangan risau manis kerana rasa itulah yang menghantar signal 'saya sudah kenyang' ke otak kita. Namun kita harus berhati-hati supaya tidak terlebih makan kerana dua sudu mentega kacang mempunyai 190 kalori.


7. LAGI BESAR, LEBIH BAGUS

  • Saiz memainkan peranan terutamanya jika kita makan emping gandum. Jika kita memilih untuk bersarapan dengan emping bersaiz besar, ia akan mudah nampak 'penuh' di dalam mangkuk sekaligus mengurangkan pengambilan kalori kita.



Ketika bersarapan, pengambilan lebih protein adalah lebih baik bagi mengurangkan rasa lapar. Ini secara langsung akan membuatkan kita untuk langsing.. Maka, dengan itu saya telah memilih untuk meminum segelas ESP Shaklee setiap pagi yang tinggi dengan protein.. 


kaya protein
ESP sumber protein berasaskan soya non-gmo
ESP bukan saja sarapan untuk langsing, tetapi juga mampu menjadikan kulit kita semakin cantik dan awet muda disamping membantu kita mendapatkan tahap kesihatan yang baik.. Anda terlalu sibuk dan tidak sempat untuk menyediakan sarapan? Anda ingin langsing? Anda ingin kurus? Dapatkan ESP sebagai sarapan anda hari ini..

ESP Sarapan Langsing


Sekiranya anda memerlukan sebarang khidmat nasihat tentang produk Shaklee, ingin mencuba dan mendapatkan produk Shaklee, ingin menjadi ahli Shaklee, ingin menambah pendapatan dengan Shaklee, bolehlah menghubungi saya Hasmiah @ Mia melalui SMS/WhatsApp 014-6737104 atau email ke hasmiah79@gmail.com. Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee di Kota Kinabalu, Sabah. Penghantaran PERCUMA seluruh Kota Kinabalu hanya untuk anda! 


With Love, 
MamaMia

No comments: