26 January 2015

COKLAT PUNCA JERAWAT? | BENARKAH DENGAN MEMAKAN COKLAT WAJAH MUDAH DITUMBUHI JERAWAT?

Bila sebut COKLAT menjadi salah punca jerawat, pasti ramai pengemar coklat yang tidak bersetuju tentangnya... Saya pun pengemar coklat.. Mula-mula bila dapat tahu yang coklat adalah salah satu makanan yang menjadi punca timbulnya jerawat, saya menjadi takut pulak..

Coklat Punca Jerawat? 


Tetapi benarkah coklat punca jerawat?? Benarkah dengan memakan coklat, wajah kita akan mudah di tumbuhi jerawat? Isshhh! Tak mungkin lah! Sama ada betul ke tidak coklat ini punca jerawat, jom teruskan baca fakta tentangnya..

Coklat adalah merupakan salah satu makanan manis yang tinggi kandungan gula.. Manakala gula yang berlebihan adalah racun bagi tubuh dan secara tidak langsung ianya boleh menyebabkan jerawat.

Gula akan menekan sistem kekebalan tubuh dan memberi kesan pada penurunan pertahanan tubuh terhadap jangkitan bakteria yang merupakan salah satu penyebab jerawat. Gula juga boleh mengganggu penyerapan kalsium dan magnesium yang menjadi mineral penting untuk kulit optimum.

Kesimpulannya, dengan pengambilan coklat berlebihan yang mengandungi kandungan gula yang tinggi akan menyebabkan punca jerawat... So, selepas ini, kena kurangkan pengambilan coklat, walaupun saya sangat mengemarinya.. Tetapi kerana saya benci dengan jerawat, saya kena kurangkan pengambilan coklat.

Jom kita sama-sama atasi jerawat.. pakai alat solek dan produk mahal-mahal pun tak guna jika dalaman kita tak terjaga..


With Love,
MamaMia

No comments: