21 December 2014

17 SUMBER MAKANAN KAYA DENGAN VITAMIN E | KESAN KEKURANGAN VITAMIN E

Vitamin E.... Vitamin E... Selama ni saya tak tahu pulak yang terdapat banyak sumber makanan harian kita yang kaya dengan Vitamin E.. Bila nak baut entry ni baru saya tahu yang terdapat banyak sumber makanan yang kaya dengan Vitamin E...

17 sumber makanan kaya Vitamin E


17 Sumber Makanan Kaya Dengan Vitamin E


1. Almond 

Almond adalah salah satu sumber yang kaya dengan vitamin E. 100 gram almond menyediakan 26.20 miligram Vitamin E. Walaupun kita di galakkan mengambil almond dalam keadaan mentah, namun begitu, kita boleh juga mengambilnya dalam bentuk minyak almond atau susu almond.

Almond

2 . Biji-bijian

Biji labu atau biji bunga matahari merupakan sumber vitamin E yang yang sangat baik. Hanya 1/4 gelas biji bunga matahari akan memberikan kita 90.5 % dari keperluan vitamin E harian kita

Biji buah matahari

3. Hazelnut 

Hazelnut sejenis kekacang banyak mengandung Vitamin E, serta nutrisi bermanfaat lainnya seperti vitamin B. Kita boleh memakan kacang ini yang dalam bentuk produk tertentu.

Hazelnuts


4. Pine Nuts

Kacang pinus merupakan kacang import yang banyak mengandung Vitamin E . Satu ons kacang pinus ini mengandung 2.6 miligram Vitamin E.

Pine Nuts


5. Avokado

Ini adalah sumber tinggi Vitamin E yang paling banyak disuka, serta lazat, harganya pula tidaklah terlalu mahal. Hanya setengah buah avokado secara semulajadi menyediakan lebih dari 2  miligram Vitamin E. Sayangnya buah lazat dan sangat bergizi ini tergantung musim.

Buah Avokado


6. Swiss Chard

Sayuran berdaun hijau banyak mengandungi beberapa Vitamin penting, termasuk vitamin E. Sayuran berdaun hijau menawarkan hampir 17 % dari keperluan harian yang dicadangkan. 

Swiss Chard 


7. Mustard Greens

Sama seperti Swiss chard , Mustard greens adalah sayuran yang sangat bergizi. Sayuran yang hampir sama dengan sayur sawi atau kailan ini kaya akan Vitamin E, Folat, Vitamin A , C , dan K.

Mustard Greens


8. Bayam 

Selain terkenal akan zat besinya, bayam juga sarat dengan Vitamin E,  Antioksidan, dan banyak nutrisi penting lain seperti kalsium dan folat.

9. Turnip hijau 

Sama seperti sayuran berdaun lainnya diatas, hanya 1 cangkir Turnip hijau akan memberikan Anda dengan banyak Vitamin E , A ,  C, dan sama folat.

10. Kale 

Kale adalah salah satu sayuran yang banyak mengandung Vitamin E. Pengambilan segelas kale rebus setiap hari akan memberikan kita 6 % dari keperluan harian vitamin E.

Kale

11. Minyak Nabati

Vitamin E juga banyak terdapat dalam minyak biji-bijian. Wheat germ oil adalah minyak nabati yang memiliki Vitamin E tertinggi. Minyak bunga matahari adalah alternatif lain yang banyak menyediakan Vitamin ini. Hemp Seed, minyak Kelapa, minyak zaitun juga kaya vitamin E.

MInyak Nabati
Minyak Nabati

12. Brokoli

Brokoli menduduki peringkat atas sebagai sayuran yang paling bergizi di dunia. Selain itu, sayuran ini juga dikenal sebagai makanan pendetoks tubuh yang baik dan sumber tinggi Vitamin E. 

13. Buah Betik

Buah Betik atau papaya yang sangat lezat ini juga merupakan salah satu buah sumber Vitamin E dan juga kaya vitamin C. Satu buah pepaya segar bisa memenuhi keperluan Vitamin E harian kita sebesar 17 %.

14. Buah Zaitun

Buah atau minyak zaitun adalah sumber yang bagus untuk mendapatkan Vitamin E harian kita yang mana kita boleh menambahkannya untuk salad, pasta atau makan roti.

Buah Zaitun

15.  Aprikot Kering

Buah Aprikot kering umumnya dimakan sebagai camilan, dan juga mengandung banyak nutrisi seperti serat dan vitamin E. Kita juga dapat mencampurkannya ke dalam salad buah.

Aprikot Kering


16 . Buah Kiwi dan Mangga 

Kedua buah ini adalah sumber penting untuk meningkatkan asupan vitamin e Anda. Setengah gelas jus buah mangga menyediakan 0.7 mg Vitamin E, sementara kiwi berukuran sedang mengandungi 1.1 mg vitamin ini.

17. Tomato 

Tomato adalah salah satu buah sayuran yang boleh digunakan dalam bentuk apapun kedalam makanan kita. Umumnya mengandungi Vitamin E, C, zat Besi dan serat. Satu buah tomato berukuran sedehana diketahui mengandung 0.7 mg vitamin E .

Tomato


Masih banyak makanan yang mengandung vitamin E, termasuk daging tanpa lemak, produk susu, telur , jagung, ubi jalar, selada, kubis, sereal dan minyak ikan kod.

Diantara sumber makanan lain yang kaya dengan vitamian E


Pelbagai risiko kesihatan akibat KEKURANGAN Vitamin E

  • Bayi prematur dengan berat lahir rendah lebih renta anemia karana kekurangan vitamin E.
  • Menyebabkan gangguan terkait reproduksi atau kesuburan bagi lelaki
  • Ketidakmampuan untuk berkonsentrasi 
  • Kulit kusam
  • Libido rendah
  • Dapat mempengaruhi sistem saraf pusat dan mata minus.
  • Mengakibatkan mudahnya terkena penyakit kanser dan jantung.


Sumber Semulajadi Vitamin E daripada Shaklee


Vita E Complex Shaklee

Ingin mengetahui tentang Vitamin E Shaklee Kenali Vitamin E.. Ingin mencuba? 

 Vitamin E Complex


Sekiranya anda memerlukan sebarang khidmat nasihat tentang produk Shaklee, ingin mencuba dan mendapatkan produk Shaklee, ingin menjadi ahli Shaklee, ingin menambah pendapatan dengan Shaklee, bolehlah menghubungi saya Hasmiah @ Mia melalui SMS/WhatsApp 014-6737104 atau email ke hasmiah79@gmail.com. Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee di Kota Kinabalu, Sabah. Penghantaran PERCUMA seluruh Kota Kinabalu hanya untuk anda! 


With Love, 
MamaMia

No comments: