28 December 2014

FOBIA UNTUK BERSALIN? | PENGALAMAN MELAHIRKAN YANG TERLALU INDAH

Fobia untuk bersalin?? Ramai wanita-wanita atau ibu-ibu yang sedang hamil anak sulung akan menjadi takut dan gementar bila membaca entry-entry tentang fobia ibu-ibu yang pernah melahirkan. Kita wanita adalah makhluk ciptaan Allah yang paling unik di muka bumi ini.. Mengapa? Hanya insan yang bergelar wanita saya yang akan merasakan bagaimana melahirkan anak.

Fobia Untuk Bersalin


Mengapa kita harus fobia untuk bersalin? Sedangkan bagi saya ianya satu pengalaman yang cukup indah.. Hanya wanita dan ibu yang pernah melahirkan akan dapat merasakan keindahannya.. Sakit?? Of courselah bila melalui proses bersalin itu, kita akan merasakan kesakitan.. Tetapi percayalah kesakitan itu akan hilang sekelip mata sebaik saja kita melihat wajah bayi yang baru lahir dari rahim kita.

Mengimbau kenangan saya melahirkan anak perempuan saya kira-kira hampir 8 tahun yang lalu.. Sebaik saja detuman bunga api menyambut kedatangan tahun baru 2007, perut saya mula memulas-mulas, terasa sakit seperti ingin membuang air besar.. hampir 3-5 kali jugak lah saya berulang alik ke tandas.. Saya tidak pernah terfikir yang saya akan bersalin pada waktu itu kerena due date yang diberikan oleh doktor adalah pada penghujung Januari 2017.. Ini kan baru 1st Januari, mustahil awal sangat..

Jam menunjukan hampir jam 1:45 pagi, saya ke tandas lagi, kali ini saya lihat ada darah... Takut takya cakap lah! bergegar seluruh badan.. Keluar dari tandas saya menjerit terus terduduk di luar pintu tandas... Tiba-tiba terasa macam terkencing, banyak pulak air keluar, terasa hangat! Rupa-rupanya air ketuban dah pecah.. Saya terus terdiam! Hanya berdoa dalam hati semoga dipermudahkan segala urusun bersalin.

Tepat jam 2:00 pagi saya sampai di Hospital Tengku Ampuan Rahimah Klang... Time tu masih stay kat area Klang, so kira hospital inilah yang paling hampir.. Habis saya kena serbu dek kakitangan di bahagian kecemasan HTAR Klang.. Time tu saya berdiam diri saja.. Maklumlah first time nak bersalin ni... Kang bising-bising cakap banyak pun tak guna.. 

"9 cm dah terbuka ni!" jerit salah seorang kakitangan HTAR Klang.. Selepas itu mereka membawa saya ke wad bersalin.. Sampai saja di wad bersalin, seorang misi bertanya "Anak pertama ke puan?".. saya hanya mengangguk kan kepala.. "Puan jangan takut yer, kejap lagi bayi puan akan keluar, puan ikut cakap saya yer" sambungnya lagi.. macam biasa saya hilang kata-kata hanya menganggukkan kepala.

Kali pertama meneran.... Kali kedua meneran.... bayi saya masih tidak dapat keluar.. tiba-tiba "Puan harus teran kuat-kuat ya, jika tidak bayi puan akan lemas" entah suara dari misi yang mana satu, saya pun tak tahu.. Akhirnya saya kumpulkan seluruh tenaga dan cuba meneran untuk kali yang ketiga... Tepat jam 2:45 pagi, suara tangisan bayi kedengaran... 

Alhamdulillah, airmata mengalir laju dipipi ini... saya kini  selamat bersalin.. saya kini telah menjadi seorang ibu.. Its baby girl! Bayi itu diletakkan di dada saya, dan saya sempat mengucupnya... Indahnya perasaan saya ketika itu hanya Allah yang tahu.. Terlalu indah! 1st January 2007 adalah kenangan terindah dalam hidup saya sebagai seorang wanita. 

Bayi itu kini telah tumbuh membesar dan diberikan nama Dania Mairisya @ Caca.. Cinta hati mama! Dialah anak, sahabat, teman suka dan duka saya... She's my True Love! << Wajah Cinta Hati Saya >>

Cinta hati mama
Dania Mairisya @ Caca Cinta Hati Saya

Mengapa harus merasa fobia untuk bersalin? Jika saya diberikan umur yang panjang, di pertemukan jodoh sekali lagi.. InsyaAllah! Melahirkan seorang bayi lagi adalah impian saya.. Jadi, tidak perlu ada rasa takut dalam diri kita... Rasai, Nikmati, Alami keindahan bersalin, saya pasti rasa fobia untuk bersalin itu akan pudar dan hilang.


With Love, 
MamaMia

No comments: