30 October 2014

Pengedar Shaklee Sepanggar, Kota Kinabalu, Sabah | PUNCA ANAK TIDAK FOCUS BELAJAR

Perkembangan minda anak-anak pada waktu usianya pra-persekolahan berkembang dengan amat pesat. Pada saat ini perkembangan mereka harus dijaga dengan baik daripada sebarang gangguan yang merencatkan perjalanannya. Gangguan yang kerap diterima akan memberi kesan kepada dirinya kelak.

cara membuat anak focus pada pembelajaran mereka
Ketahui punca mengaoa anak tidak focus dalam pembelajaran mereka

Sebagai ibubapa kita sering berhadapan dengan perubahan tingkah laku anak-anak dimana sewaktu kecil amat rajin dan gemar mengetahui sesuatu dengan mendalam sehingga mengajukan pelbagai jenis soalan. Namun, setelah masuk ke alam persekolahan, tingkah laku positif terhadap pembelajaran ini seakan pudar dan tidak lagi menjadi kegemaran anak-anak. Mengapa berlaku hal sedemikian?

Berbalik kepada usia "crucial" perkembangan kanak-kanak, di sinilah detik perubahan minat kepada pembelajaran boleh berubah. Anak-anak tidak berubah dengan sendirinya setetlah usia mereka dewasa tanpa ransangan dan "feedback" yang kerap diterima daripada persekitaran. Ini kerana segala ransangan dan "feedback" ini akan di simpan di dalam minda bawah sedarnya kemudian di simpan sebagai pangakalab data yang akan diaktifkan apabila stimulasi-stimulasi yang sama diterima.

So, apa yang di tunjukkan oleh kanak-kanak adalah respons yang diterima sewaktu usianya masih dua hingga tujuh tahun. Segala memori dan data kesan daripada maklumat yang diterima daripada persekitaran ini akan di bongkar kembali kerana data-data ini sudah pun di program didalam minda bawah sedarnya dan menjadi rujukan kepada setiap langkahnya sehingga pangkalan data tersebut diubah semula. Wah! macam program data komputer pulak ye.

Ini bermakna perubahan minat anak terhadap pembelajaran, kehilangan focus ada kaitannya dengan stimulasi yang diterimanya sewaktu usia dua hingga tujuh tahun. Cuba kita imbau semua sifat dan fitrah anak-anak sewaktu pada usia ini terhadap pembelajaran. Kita mungkin tidak dapat melihatnya secara langsung minatnya terhadap buku, kerana kanak-kanak sewaktu dia sedang bermain. Sebaliknya, secara pandagan mata kasar kita sebagai ibu bapa merasakan mereka ini suka bermain sehingga mungkin kita memarahi anak kita.

Hakikatnya mereka sedang menghadapi proses pembelajaran pada waktu ini. Pelbagai jenis kemahiran langsung dipelajari, imaginasinya berkembang dan sel-sel otaknya juga sedang menerima rangsangan untuk berhubung antara satu sama lain. Jadi adakah aktiviti bermain ini suatu yang tidak baik untuk anak? Jika ada presepsi begitu, maka haruslah segera di ubah.

Sifat semulajadi anak-anak pada usia ini profesion tetapnya ialah bermain. jadi, jika kita sekat fitrahnya itu dengan memberikan aktiviti-aktiviti yang pasif seperti menonton televisyen atau bermain game sahaja, maka keadaan ini mungkin mengganggu perkembangan mindanya. Jadi ianya perlulah diseimbangkan.

Jika dia sedang asyik bermain sesuatu permainan, biarkan saja dia berbuat demikian. Seeloknya jangan diganggu dengan herdikan atau arahan untuk berhenti bermain. Ini kerana sewaktu ini dia sedang focus  terhadap pembelajaran  melalui aktiviti bermain. Focus ini kelak yang akan digunakan sewaktu dia menhadapi pembelajaran yang lebih serius. Jika focus itu di ganggu, lama-kelamaan anak akan menjadi hilang minat untuk belajar dan sukar focus terhadap pembelajarannya yang lebih serius kelak.

Apa yang perlu ibubapa lakukan adalah menyediakan tempat bermain yang selamat dan jika berkesempatan libatkanlah diri kita dalam permainan tersebut. Pada waktu ini juga dia gemar mengajukan soalan kerana mindanya sedang giat berkembang. Maka berilah ruang berbuat demikian. Usah rencatkan dan sempitkan ruang tersebut dengan memberikan alternatif pasif seperti gajet. 

Ketahuilah bahawa tahap perkembangan ini hanya sekali sahaja dilalui sepanjang kehidupannya, maka benarkan dia melaluinya dengan gembira sekaligus meransang perkembangan mindanya.


Bagaimana Shaklee Membantu Dalam Perkembangan Minda dan Otak Kanak-Kanak?

Omega Guard Shaklee mengandungi DHA iaitu nutrien utama untuk otak, sistem saraf dan retina. Ianya penting di amalkan oleh ibu mengandung terutamanya pada 3 bulan terakhir perkembangan otak janin semasa didalam kandungan. Ibu yang baru melahirkan yang mengamalkan pengambilan Omega Guard juga mampu membantu perkembangan otak bayi kerana susu ibu mengandungi kandungan DHA yang tinggi yang mampu membantu perkembangan otak bayi dan perkembangan memori.

Omega Guard membantu dalam perkembangan otak anak-anak
Omega Guard Shaklee membantu perkembangan otak anak-anak

Manakala pengambilan Omega Guard yang mengandungi DHA yang tinggi dikalangan kanak-kanak juga mampu meningkatkan keupayaan ingatan dan pembelajaran disamping memelihara penglihatan dan pendengaran. Satu hindangan Omega Guard dapat membekalkan 905mg asid-asid lemak Omega3 EPA dan HDA.

semakin minat belajar dan focus belajar dengan Omega Guard
Testimoni kanak-kanak yang semakin minat dan focus dalam pembelajaran sejak mengamalkan pengambilan Omega Guard secara konsisten

Tidak salah jika saya mengatakan bahawa Omega Guard mampu membantu anak-anak kita untuk lebih focus dalam pembelajaran disamping memberikan tahap kesihatan yang optimum.


With Love,
MamaMia

No comments: