31 October 2014

Pengedar Shaklee Sepanggar, Kota Kinabalu, Sabah | 5 TIP MENDIDIK ANAK MENJADI SOPAN

Sebagai ibu bapa, kita sememangnya menginginkan anak kita menjadi seorang yang baik, berbudi bahasa dan bersopan santun. Ramai diantara kita berusaha membentuk agar anak kita menjadi anak yang sopan, namun kita tidak sedar sebagai ibubapa kita seharusnya menunjukan caranya bermula dari rumah lagi.

5 tip mendidik anak mejadi sopan
Ibubapa berperanan penting dalam mendidik anak menjadi lebih baik dan bersopan-santun

Kebelakangan ini ada dikalangan anak kecil yang sudah pandai berkata kasar kepada orang yang lebih tua. Kata-kata seperti "maaf", "tolong" dan "terima kasih" seperti sukar diluahkan dari mulut mereka. Mengapa? Tahukah kita anak kecil selalunya akan mencontohi sikap ibubapa nya, maka sebgai ibubapa kita seharunya memberikan contoh terbaik kepada anak kita. 

Menurut pakar etika ternama dari Amerika Syarikat, kesopanan adalah salah satu elemen kejayaan seseorang. Anak yang bersopan santun akan lebih mudah bersosial dan mengadaptasi dirinya dengan masyarakat. Jadi, bagaimana untuk mendidik buah hati kita agar lebih menghargai tatasusila? Ikuti panduan berikut:-

1. Cinta dan Penghargaan
  • Pelajaran sopan santun boleh dimulai semenjak anak lahir. Ia adalah kesedaran terhadap apa yang dirasakan oleh orang lain. Bagi memiliki kesedaran tersebut, seseorang perlu memiliki sensitiviti yang boleh dibentuk sejak kecil.
  • Caranya adalah dengan menciptakan suasana penuh cinta dan penghargaan semenjak si manja kecil lagi. Jika sudah terbiasa dicintai dan dihargai, kemungkinan anak akan lebih mudah melakukan perkara yang sama kepada orang lain. Berilah pujian setiap kali anak melakukan tingkah laku yang baik.


2. Ajarkan Perkataan Ajaib
  • Ibu bapa disarankan memperkenalkan kata-kata ajaib yang boleh digunakan sehari-hari. Didik anak menyebut "maaf" jika menyinggung orang lain, "tolong" ketika meminta sesuatu dan "terima kasih" ketika mendapatkan sesuatu dari orang lain. Walaupun awalnya anak belum begitu memahami makna disebalik penggunaan kata-kata tersebut tetapi pemahamannya akan meningkatt seiriang pertambahan usia dan pengalamannya.


3. Berkelakuan Sopan
  • Menyapa dan memberi salam merupakan adab kesopanan yang perlu dikuasai anak-anak. Keterampilan asas ini penting dikuasai untuk menyokong kemampuannya bersosial kelak. Selain cara menyapa yang dilakukan secara langsung, ajar pula si kecil cara menyapa orang lain melalui telefon. Menginjak usia empat tahun, kemungkinan anak akan mulai tertarik dengan tugasnya sebagai penjawab telefon.


4. Kenalkan Amalan Beratur
  • Budaya beratur perlu diketahui anak sejak dia mulai berinteraksi dengan orang lain. Dalam mempraktikkan budaya ini ajar anak menyusun permainannya. Ajak si kecil menemani anda beratur ketika membeli barangan, tiket dan lain-lain. Jika sudah terbiasa melihat kita melakukannya, akan lebih mudah baginya untuk menerapkan sendiri budaya ini di kemudian hari.


5. Belajar Berkongsi
  • Tanamkan dalam minda anak kita bahawa berkongsi adalah kewajipan yang harus diamalkan. Berkongsi disini adalah bagi menerapkan nilai pemurah dan tidak kedekut dalam segala hal. Tegurlah anak jika mereka bertindak keterlaluan dan jelaskan kepadanya kesan tindakan yang dilakukannya kelak. 


Mudah-mudahan perkongsian tip ini mampu membantu ibu bapa diluar sana mendidik anak supaya menjadi lebih sopan dan berakhlak baik. 


With Love,
MamaMia

No comments: