09 October 2014

Pengedar Shaklee Sepanggar, Kota Kinabalu, Sabah | TANAH RUNTUH JALAN TAMBUNAN-PENAMPANG

Hujan tanpa henti beberapa hari di kebanyakan kawasan di Sabah, bukan saja mengakibatkan banjir.. Tetapi juga tanah runtuh di beberapa kawasan. 

Tanah Runtuh Tambunan Keningau
Tanah Runtuh dikawasan Penampang-Tambunana-Keningau

Ini menyebabkan laluan menghala ke Kota Kinabalu dari Tambunan seterusnya Keningau ditutup sementara. Aktiviti penghantaran  kontena ke kawasan tersebut juga terpaksalah ditunda untuk sementara waktu.

Selain itu, beberapa laluan jalan raya juga retak.. Macam gempa bumi la pulak kan... menakutkan! 

Tanah Runtuh di tambunan
Jalan raya merekah -  Jln Tambunan


Keadaan Jalan raya semakin teruk

Keadaan Jalan Raya di Jln Tambunan

Lagi berita terkini yang saya dapat, jalan dekat area Bundu Tuhan Ranau juga mengalami tanah runtuh... Tapi tidaklah seteruk jalan menghala ke Tambunan dan Keningau.. harap-harap masalah ini dapat diatasi oleh pihak berkenaan dengan segera. 

Itupun jika hujan berhenti... Jika tidak, alamatnya makin banyak lagi lah jalan-jalan raya terutamanya dikawasan lereng-lereng bukit akan runtuh.. Hebat sungguh  kuasa hujan ini. 

Sekarang ni musim hujan dan ribut saling mendahului melanda negeri kita dibawah Bayu ini.. Ada yang mengeluh.. Ada yang bersyukur... Ada yang ditimpa musibah banjir, namun masih bersabar menghadapinya. 

Tidak kurang juga yang menyumpah-yumpah, memaki hamun dan menyalahkan pihak tertentu kerana sistem perparitan, longkang dan benteng yang tidak utuh... tidak mampu menghalang masalah daripada berlaku. 

Walhal tahukah kita semua ini adalah dariNYA.. Berdoa dan memohonlah padaNya... pun begitu berusahalah! 


Pastinya semua yang berlaku ini ada hikmah.. bersama-samalah kita berdoa untuk kesejahteraan negeri dan rakyat di negeri Sabah tanah airku ini.


With Love, 
MamaMia




No comments: