04 November 2014

NO MORE DRUGS IN MY LIFE | DRUG FREE

Saya yang dulu bukanlah yang sekarang.. Dulu drugs adalah teman baik, boleh dikatakan my BFF lah, saja saya pergi pasti ada drugs inside my handbag, even in my office pun ada drugs yang saya simpan buat stock... teruk sangat! 

Saya adalah pengidap MIGRAIN sejak zaman sekolah rendah lagi.. Oleh sebab itu saya sering menjadi pengunjung setia klinik mahupun hospital untuk mendapatkan rawatan... Setiap kali mengunjungi klinik mahupun hospital saya akan diberi ubat tahan sakit kepala, kalau tak silap namanya 'Naprozen Sodium Tablet USP' dan juga 'Caffox'.. Selain tu saya pun ada flu dan resdung juga, so selalu dapat jugalah ubat-ubatan lain yang saya pun tak tahu sangat dah namanya..

No More Drugs in My Life
Sebahagian daripada ubat-ubat sintetikyang penah saya amalkan dulu

Ubat yang doktor bagi kat saya tu memang powerlah, bila time sakit, saya telan jer terus rasa mengantuk... tidurlah jawabnya.. bila dah tersedar dari tidur rasa sakit kepala tu pun hilang tau.. bestkan.. TETAPI kesan jangka panjang pengamalan ubat-ubatan yang mengandungi drugs ni kita tak tau.. dah tu pulak migrain bukan stop, hanya sementara, ianya kan berulang dan saya akan juga berulang mengambil drugs ini.. Oh TIDAKKKKK.. sampai bila saya nak macam ni???

Bukan saya nak kata ubat yang doktor bagi tu tak bagus, but we should control to take it.. Kita tidak boleh terlalu bergantung kepada ubat-ubatan ini. Saya pernah diberitahu oleh doktor supaya berusaha untuk mengurangkan atu elakkan punca-punca terkena Migrain kerana ubat yang biasanya diberikan untuk mengurangkan Migrain itu jika diambil secara berterusan akan merosakkan buah pinggang saya.. Ini doktor yang merawat saya yang bagitau sendiri ya.. Sejak dari itu saya cuba mengurangkan pemgambilan ubat-ubatan sintetik ini.

Alhamdulillah, kini sedikit demi sedikit saya telah beralih arah, tiada lagi ubat-ubatan sintetik dalam kehidupan harian saya.. it mean no more DRUGS in my life... Saya pilih suplemen yang 100% dari bahan semulajadi untuk kesihatan diri saya. 
  • Migrain - Ostematrix, B Complex
  • Flu, Selesema, Batuk - Vitamin C, Omega Guard
  • Demam - Vitamin C, Nutriferon
  • Sembelit - HerbLax
  • Ruam Kulit, Gatal-gatal - ESP, Omega Guard
  • Kepenatan - Performance Drink, Cinch Tea

Macam nampak banyak pulak supplement yang saya amalkan ni.. Mana ada banyak, lagipun suplemen yang saya amalkan ini bukan saja mampu membantu mengurangakan masalah penyakit yang saya alami, malah juga mampu mencegah daripada penyakit saya datang menyerang berulang-ulang seperti sebelumnya. Ini kerana suplement yang saya amalkan mampu melancarkan peredaran darah didalam tubuh secara semulajadi.

Drug Free
Fakta tentang perubatan akan datang

Paling best lagi, pengambilan suplemen ini secara berterusan tidak meninggalkan apa-apa side effect yang negatif pada tubuh saya. Malahan membuat saya gembira, mana tidaknya, saya amalkan VitaC untuk masalah flu dan selesema, tapi secara tidak langsung pengambilan VitaC membuatkan kulit saya semakin sihat dan cerah la pulak! Kira ambik suplemen Shaklee ini banyak side effect yang positif jela.

Sekarang saya dah bertukar... Anda bila lagi? Say NO TO DRUGS! Mencegah itu lebih baik dari mengubati.. Kurangkanlah pengunaan ubat-ubatan sentetik dalam kehidupan seharian kita.. Bukan bermakna kita tidak boleh ambil ubat-ubatan itu langsung, kerana kita masih perlukan ubat, tapi dalam kuantiti yang MINIMA.. Amalkan cara hidup yang sihat untuk kehidupan yang lebih bermakna.


With Love, 
MamaMia

No comments: