25 November 2014

7 CARA SAYA ATASI KESEDIHAN | WHEN I SAD, I WILL...

When I sad, I Will... Bila saya sedih, saya akan.... Wah! Best pulak rasanya entry saya kali ini.. Mana tidaknya, kesedihan pasti akan berlaku pada diri setiap orang.. Dari kanak-kanak sampai lah yang dewasa pasti akan merasakan kesedihan.. Namun, kita tidak boleh membiarkan kesedihan menyelubungi diri kita.. Kita haruslah berusaha mengatasi kesedihan itu..

When i Sad, I Will
7 Cara Saya Atasi Kesedihan.. When I Sad, I Will....

When I sad, I will... Bila saya sedih, saya akan cuba mengatasi dan menghilangkan kesedihan itu... Ada 7 cara yang sering saya lakukan bagi mengatasi kesedihan saya.. Pertama, bila saya sedih, saya saya akan menangis.. Mungkin ada yang kata saya ni cenggeng, sikit-sikit pun nak nangis.. Tapi bagi saya airmata adalah merupakn salah satu cara saya mengurangkan rasa kesedihan.. Kadang-kadang bukan saja nak nangis pun, tup-tup airmata dah meleleh kat pipi.. so, its natural.

cara atasi kesedihan
Menangis adalah salah satu cara saya mengatasi kesedihan 

Perkara yang paling saya tak suka bila saya sedih ialah saya menjadi seorang yang kuat makan.. Macam-macam saya nak makan mengalahkan orang mengidam pulak.. Makan bukan sikit, dalam kuantiti yang banyak juga lah, pasal tu saya tidak suka bila saya bersedih.. Selera makan akan semakin membuak-buak.. Bila dah makan tu baru saya rasa lega sikit.. 

cara atasi kesedihan
Bila saya sedih, saya jadi kuat makan... ohhh tidakkk

Bila saya sedih, saya akan kerap mengunjungi Cinema.. saya akan tengok wayang, seorang diri pun saya tak kisah... Selalunya saya akan cuba tengok cerita yang kelakar lah.. Ada juga juga saya bawa anak saya sekali, saya join tengok movie kanak-kanak.. Best juga tau, at least saya boleh ketawa, kuranglah sikit kesedihan saya tu.. Tak kurang banyak, kurang sikit pun jadilah kan.. Ini salah satu cara saya atasi kesedihan saya..

Atasi kesedihan
Dengan menonton wayang yang kelakar, saya boleh gelak..

When I sad, I will go for Window Shopping... hahahaha.. Ini perkara paling saya suka.. Saya boleh cuci-cuci mata, tengok banyak benda-benda cantik, berwarna warni... So, kesedihan saya akan berkurangan, kadang-kadang tu terus hilang... Biasalah kan perempuan ni, pantang sebut pasal window shopping mesti nak jer.. 

Atasi Kesedihan
Window shopping mampu atasi kesedihan saya

Bila saya sedih, dengar akan muzik.. saya akan pasang lagu kuat-kuat, lagi-lagi time driving.. sambil tu saya akn ikut menyanyi sekali.. biarlah suara saya sumbang mambang..  lagu yang saya suka dengan ialah  Alhamdulillah, Thank You Allah - Maher Zain dan Bila Tiba - Ungu. Kadang-kadang tu sambil nyanyi-nyanyi air mata saya akan turut mengalir.. Selepas itu, saya akan merasa lega, kesedihan pun kurang..

Atasi Kesedihan
Mendengar lagu-lagu dapat mengatasi kesedihan

Pastinya sebagai hamba Allah, hanya dia tempat saya mengadu dikala saya berasa sedih mahupun gembira.. Selalunya saya akan cuba baca tafsir Al Quran selepas solat.. Buka saja mana-mana mukasurat, baca dengan tafsirnya sekali.. Selalunya dengan membaca Al-Quran, jiwa saya akan menjadi lebih tenang, rasa sedih akan hilang dengan sendirinya.. 

Atasi Kesedihan
Membaca tafsir Al-Quran mampu atasi kesedihan


Last sekali, bila saya sedih, saya akan tidur... Bagi saya tidur boleh membantu mengurangkan dan mengatasi kesedihan saya.. Bagi saya setiap kali saya bersedih dah saya tidur, kesedihan saya akan terbang hilang bersama mimpi-mimpi ketika saya tidur.. hahahaha.. Tapi betul lah... Bila saya bangu pada keesokkan harinya saya akan menjadi lebih fresh tau..

Atasi kesedihan
Tidur juga adalah salah satu cara saya atasi kesedihan


Sebagai seorang wanita, apatah lagi seorang ibu tunggal seperti saya.. Saya tidak boleh membiarkan kesedihan larut dalam diri.. Saya harus menjadi wanita yang kuat.. sumber kekuatan saya pastinya anak saya.. dengan melihat muka anak saya saja pun, kesedihan saya akan berkurangan dan saya akan lebih bersemangat dalam apa jua yang saya lakukan

Atasi Kesedihan
Be Strong Women

Itu kalau saya sedih.. kalau saya stress, saya telan je 4 biji ostematrix pastu tidur, confirm besok pagi fresh je.. ada berani cubalah! 

Sekiranya anda memerlukan sebarang khidmat nasihat tentang produk Shaklee, ingin mencuba dan mendapatkan produk Shaklee, ingin menjadi ahli Shaklee, ingin menambah pendapatan dengan Shaklee, bolehlah menghubungi saya Hasmiah @ Mia melalui SMS/WhatsApp 014-6737104 atau email ke hasmiah79@gmail.com. Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee di Kota Kinabalu, Sabah. Penghantaran PERCUMA seluruh Kota Kinabalu hanya untuk anda!


With Love,
MamaMia

No comments: