25 October 2014

KISAH BAPA DAN HOSPITAL SEBELUM PEMBEDAHANNYA

Sepanjang tahun ni, entah berapa kali ulang alik ke hospital.. Dari hospital Tuaran sampailah hospital Queen Elizabeth I dan II.. Bukan itu saja, hampir seluruh klinik pakar dijelajahi di sepanjang area Damai dan juga Penampang..

Bukan nak kata Hospital Kerajaan ni tak elok.. tapi itulah service agak slow motion pasal tu saya tak suka dengan hospital ni terutama hospital Tuaran.. Namanya jer Emergency Wad tapi takdenya service emergency, masih kena ambik nombor dan kena tunggu macam pesakit luar biasa.. Kalau kena tunggu kejap takpe gak, ni kena tunggu hampir berjam-jam.. Sempat pesakit tu pengsan baru kena attend.. Terukkkkk betul la servicenya.

Beberapa hari sebelum Raya puasa lepas, bapa saya tiba2 sakit perut, bawa ke klinik Rajang Telipok, doktor kata macam ada bengkak kat bahagian perut, so, dia bagi referral letter ke Hospital Tuaran.. Kitorang satu family memanglah panic, terus bawa bapa ke bahagian Emergency Hospital Tuaran.. Tapi diorang just suh ambik nombor & tunggu giliran kat bahagian pesakit luar.. So, bayangkan.. Apa guna Emergency Dept tu??? Hampir sejam jugak lah tunggu.

Bila giliran bapa kena check, doktor bagi referral letter ke Klinik Kissey Penampang untuk scan.. Alasannya Hospital takde facility untuk scan abdomen... A'aaaa biar betul? Kerajaan bagi peruntukan juta-juta kot untuk Kementerian Kesihatan, tak kan mesin scan untuk pesakit pun tak mampu beli.. Pelik bin ajaib juga saya dengan doktor cakap macam tu.. Ok fine! Saya call Klinik Kissey untuk buat bapanya appointment, schedulenya semua full till second week after Raya Puasa baru turn bapa buat scan.. Kitorang tunggu dan redha jela.

After two week, saya bawa bapa buat scan abdomen kat Klinik Kissey Penampang.. Result, ada ketumbuhan kat bahagian luar perut bawah kulit bahagian kiri yang mesti kena buang dengan segera.. Dapat lagi referral letter dari Klinik Kissey untuk Hospital Tuaran.. Saya tanya doktor Klinik, kenapa untuk Hospital Tuaran tak direct ke Hospital Queen Elizabeth jer.. Menurutnya kena gak ke Hospital Tuaran untuk dapatkan surat rujukan dan fail-fail bapa di sana sebelum ke Hospital Queen Elizabeth. Memang memeningkan!

Dengan laju saya drive bawa bapa dari Klinik Kessey ke Hospital Tuaran.. Cian pulak saya tengok bapa menangung kesakitan... Sampai Hospital Tuaran hampir-hampir jam 5 petang.. Macam biasa Emergency Departmentnya takde fungsi langsung, kena juga ambik nombor dan tunggu giliran kat bahagian pesakit luar.. Bila giliran bapa dipanggil untuk pemeriksaan, diorang kata doktor yang incharge takde sampai jam 5 petang jer, suh datang esok.. Gilaaaaa ke apa diorang kat Hospital Tuaran ni?

Tahap kesabaran saya memang dah hilang, direct je saya sound "korang nak tunggu bapa saya mati ke baru nak take action?".. Semua tergamam! saya cuma nak kan fail-fail dan referral letter untuk saya bawa bapa saya ke Hospital Queen Elizabeth pun payah nak mampus! Dah saya bising-bising baru diorang nak kelam-kabut call sana call sini.. Itu pun masih nak kena tunggu lagi 3 hari baru dapat jumpa doktor pakar kat Hospital Queen Elizabeth.. Betapa slow motionnya service kat Hospital Kerajaan ni.

Sampai masa jumpa doktor pakar kat Hospital Queen Elizabeth I, hari tu juga bapa kena hantar masuk wad di Hospital Queen Elizabeth II untuk pemeriksaan lanjut.. Itupun dari bulan Ogos bapa keluar masuk wad kat Hospital Queen Elizabeth II... 15 Oktober barulah ketumbuhan dalam bahagian abdomen bapa kena buang.. Tiga bulan jugalah bapa menahan kesakitan sebelum pembedahan dijalankan.. Begitulah kelembapan service Hospital Kerajaan yang saya sekeluarga alami selama bapa saya sakit. 

Hospital yang mengerikan
Ini bapa saya yang telah menjalani pembedahan di HQE II


Apa-apa pun saya berterima kasih dengan Doktor Siti pakar bedah Hospital Queen Elizabeth, she did the operation with her team for my dad very well.. Male Surgery Department HQE II, thank you very much! Am really appreciate it... Saya cuma berharap service di semua Hospital Kerajaan dipertingkatkan supaya tiada lagi pesakit yang mengalami nasib seperti bapa saya. 

Doakan kesembuhan bapa saya ya! 


With Love,
MamaMia

2 comments:

Kak Zai said...

Semoga bapa Mia cepat sembuh...(emergency dprtmn utk orang yg dah tinggal nyawa2 ikan saja kot)...semoga staff2 hospital berkenaan mengambil perhatian dan meningkatkn lagi mutu perkhidmatan mereka dimasa akan datang...huhuu

Unknown said...

Terima kasih sis Zainah, betullah mungkin Emergency untuk orang yang dah nak mati dah kot..